לעיתים כל מה שצריך כדי לצאת למסע הוא ספר. בעשור האחרון קראתי ספרי מסע רבים, שסחפו אותי למקומות קרובים ורחוקים שלא הכרתי, ולחוויות שבהן לא התנסיתי. מסעות של אחרים, אמיתיים או בדיוניים, הם מקור השראה למשוטטת-נוסעת כמוני. הבחירה בספר מסוים קשורה, לפעמים, למקום שבו ביקרתי ושרציתי לקרוא עוד עליו, אבל בדרך כלל היא מקרית לגמרי. ואולי לא לגמרי. כשערכתי את הרשימה הזו הסתבר לי שמה שמאפיין את רוב ספרי המסע שקראתי הוא שמקרה לא צפוי שינה לחלוטין את חיי הגיבורים, וזה מזכיר לי את עצמי.

רשימת המלצות לספרים מעניינים על יפן

סופרים רבים

הוצאת ידיעות אחרונות

https://www.elishevanotes.com/?p=81319

מאגם הרקיע

ויקראם סת

הוצאת זמורה ביתן

ב 1981 כשסיים השתלמות ארוכה בסין החליט המחבר לחזור להודו בטרמפים דרך טיבט ונפאל. בתקופה שהקומוניזם עדין שלט קשה היה לזרים לנוע בדרכים. סת כתב יומן דרכים והפך אותו לספר על מקומות נידחים שרובנו לא נגיע אליהם, על מפגשים אנושיים ועל כמה תבונות של מטייל בארץ זרה לו וגם על מפגש רגשי בין הפנטזיה למציאות שנגלתה לו

סיפורו של מר זומר

פטריק זיסקינד

הוצאת עם עובד

ספר שגרם לי לתהות על פשר ההליכה הבלתי פוסקת של גיבורו. זה סיפור מאויר, בלי התחלה ובלי סוף, על אודות איש שחי על שפת אגם בעיר קטנה בגרמניה, וכל הימים משוטט בדרכים בתרמילו ובמקלו המוזר. הוא מספר גם על ילד אחד, שהאיש המפחיד והמרתק הזה חודר לנופי עולמו.

המסע הבלתי סביר (בעליל) של הרולד פריי

רייצל ג'נס

הוצאת זמורה ביתן

סיפור מקורי ונוגע ללב על המשמעות העמוקה של הליכה ברצף, לאורך זמן, עבור הגוף ועבור הנפש. הרולד, פנסיונר שחי חיי שגרה בעיר פרובינציאלית, מקבל מכתב ממי שהיתה בעבר הרחוק חברתו לעבודה. היא מבשרת לו שהיא חולה במחלה סופנית. בהחלטה ספונטנית הוא מחליט לבקר אותה, ויוצא ברגל לדרכו בסנדלים לרגליו ובידו שקית ניילון בלבד. בעת שהוא צועד בנחישות בדרכים לא מוכרות ונפגש עם אנשים רבים שעוזרים לו, מתבהר לו עולמו הפנימי ולנו מתגלה סיפור חייו.

יסתובב לו העולם הגדול הגדול

קולום מק’קאן

הוצאת עם עובד

אדם אחד הולך על חבל דק בין מגדלי התאומים ובזכותו אנו יוצאים למסע של זוויות מבט מיוחדות על העיר ניו יורק. חובבי גרפיטי יהנו מתאור הטאגים במנהרות האפלות של הרכבת התחתית

פרנסוס על גלגלים

כריסטופר מורלי

הוצאת זיקית

מספר על הלן, שעזבה בהחלטה של רגע את ביתה, הרגליה וחייה כעקרת בית המשרתת את אחיה הרווק, ויצאה למסע באיזור כפרי באמריקה על עגלה וסוס. זה סיפור מקורי מלא הרפתקאות מעלות חיוך המסתיים בהתאהבות ובנישואין.

קשטוריה

בנימין שבילי

הוצאת הוצאת שוקן

ספר לא כותבים כדי שיקראו אותו, ספר כותבים כדי שיכתבו אותו, כותב המחבר שהפליג מחיפה ליוון ולאיטליה, ויצא לנדוד כשתרמיל על גבו, במעבורות, רכבות ואוטובוסים. הוא ריגש אותי לפני 15 שנים בהר הגבוה בסיני, וגם כעת כשקראתי אותו שוב

בודפשט

שיקו בוארקי

הוצאת ידיעות אחרונות

סופר צללים נוחת נחיתת ביניים לא צפויה בבודפשט בדרכו לכנס סופרי צללים. הוא מתאהב בעיר, בשפה ההונגרית ובמורתו, ומשאיר את חייו הקודמים בברזיל מאחוריו. אהבתי את האופן שבו הגיבור זרם עם תחושותיו והרשה לעצמו להתחיל בחיים חדשים לגמרי.

אלה החיים שהייתי רוצה לחיות

עורך משה גלעד

הוצאת עולמות - סדרת ספרי מסע, עם עובד

20 סיפורי מסע של כותבים ישראליים ובהם חוויות עמוקות שאפשר לחוות רק במהלך מסע.

Wild – מסע עצמי לגילוי עצמי

שריל סטרייד

הוצאת כנרת זמורה ביתן

בגיל 26, בעקבות משבר בחייה, יצאה שריל סטרייד לצעוד על שביל הרכס הפסיפי שבמערב ארה"ב. לבדה היא צעדה בשביל מאתגר שמעטים מעזים לצעוד בו, כשעל גבה תרמיל עצום. את הספר היא כתבה 15 שנים אחר כך, כשההארות והתובנות שהוליד המסע המפרך כבר התגבשו במוחה.

אסתרי

אומרי טגאמלק אברה

הוצאת ידיעות אחרונות

כשחזרתי מאתיופיה קראתי על מסעם המסוכן והמפרך של יהודי אתיופיה מחבל גונדר לארץ ישראל. המספר הוא אומרי שחי כיום בחיפה. הוא מתאר בצורה פיוטית את ימי ילדותו בכפר, את הסיפורים ואגדות העם ששמע מפי סבתו האהובה, ואת משאת הנפש להגיע לירושלים.

האי הירוק, המקרר ואני

טוני הוקס

הוצאת הקיבוץ המאוחד

סיפור אמיתי ולא ייאמן, על סטנדאפיסט אנגלי שבשעת שכרות התערב עם חברו בפאב שיוכל להקיף את אירלנד בחודש, בטרמפים ועם מקרר! התרגשתי וצחקתי כשקראתי את תיאורי המסע ההזויים ואת מה שנדרש מטוני להחזיר למיטיביו שלקחו אותו טרמפים.

המסע האנכי

אנריקה וילה מאטאס

הוצאת זמורה ביתן

אשתו של פנסיונר בן 70 מודיעה לו יום אחד שהיא אינה רוצה לחיות איתו יותר ושעליו לעזוב את הבית מיד. ניסיונותיו לקבל עזרה מילדיו נכשלים והוא מחליט לצאת למסע אנכי מאולתר דרומה – מברצלונה לפורטו ומשם לליסבון, מַדֵירה ואטלנטיס. זהו מסע אל הלא-נודע, שמוביל את הגיבור לחשבון נפש עם הילדים שבגרו ועם עצמו.

נגד כיוון ההיסטוריה

אהרון לנסקי

הוצאת כתר

סיפור שקרה במקרה; חזון, נחישות ויצירתיות שנולדו מתוך מחסור; התמסרות לפרויקט חיים שלקח עשור שלם; איש אחד שאסף כמיליון ספרים והקים מרכז יחיד במינו. כל אלה מופיעים בספר האוטוביוגרפי שבו מתאר הכותב איך התמכר לרעיון ששינה את חייו ואת פני התרבות היהודית כולה - הצלת ספרי יידיש מכליה פיזית. נכבשתי בידי תיאורי המפגשים עם בני דור דוברי היידיש הזקנים, שמסרו לו את הספרים שלהם ועל הדרך מילאו אותו בסיפורים משפחתיים, בבדיחות ובמאכלים יהודיים.

רכבת לילה לליסבון

מרסיה פסקל

הוצאת זב"מ-שרף

מורה ללטינית חי חיי שגרה נוקשים והולך מדי יום באותה הדרך ללמד בבית הספר. בוקר אחד הוא נתקל באישה צעירה על גשר בעיר מגוריו, באזל. כתוצאה מהמפגש האקראי והדרמטי הזה הוא מחליט לקטוע את שגרת חייו ולנסוע לליסבון כדי לחפש סופר שאיננו מכיר. אהבתי את האופן בו המקרה היה חזק אפילו משגרת חיי הגיבור.

גל

סונאלי דרניאגלה

הוצאת פרוזה

גל צונמי בסרילנקה התנפל על הגבורה והמית ברגע אחד את כל בני משפחתה. בספר היא מתארת באומץ ובישירות את מסעה האישי להיאחז בחיים בין סרילנקה, לונדון וניו יורק. הספר קשה לקריאה כי הוא מתאר באמינות רבה את הקונפליקט המתמיד בין הרצון לזכור פרטי פרטים של חייה עם אהובי נפשה לבין הכאב הבלתי נסבל בהיזכרות המתמדת הזאת.

זוכר כמעט הכול

אהוד בנאי

הוצאת כתר

בספר הזה אהבתי את הסיפור על ההליכה הלא מתוכננת ברגל מרמת גן לדרום תל אביב. מפגש עם שכונות לא מוכרות ועם אנשים שנקרים בדרכו, מאפשרים לגיבור להיכנס להלך רוח של זיכרונות ומחשבות.

משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם

דיוויד פוסטר וואלאס

הוצאת הקיבוץ המאוחד

המחבר הוא עיתונאי שמוזמן לשיט תענוגות על ספינת פאר בקריביים וחושף בספרו את הזיוף שמאחורי המותרות ואת אופן התיור הזה, שהוא בלתי נסבל בעיניו וגם בעיני.

פושטקים

ז'ואאו ז'ילברטו נול

הוצאת זיקית

סופר שלא מצליח למכור את ספריו ומתפרנס מתרגום מרגיש צורך לנסוע, ללכת, ולחפש משהו שגם הוא עצמו אינו מזהה בוודאות. הספר בנוי כרצף עלילות הנרקמות זו בזו – כמו בחיים – וכדי ליהנות ממנו הייתי צריכה לוותר על הצורך להבין אותו או לעקוב אחרי העלילות, ופשוט להתמסר לתנועה שלו.

קולות מרקש

אליאס קנטי

הוצאת כרמל

רשמים של תייר פילוסוף בעת ביקור לא מתוכנן במרקש שבמרוקו. קראתי את הספר בשובי מהעיר האקזוטית הזו, וגיליתי אותה מחדש מנקודות המבט המקוריות ומעוררות מחשבה של הסופר. במיוחד התפעלתי מהאופן שבו תיאר את השוק המרכזי שכל התיירים מבקרים בו. ספר לחובבי נסיעות שאוהבים להתבונן בעומק הדברים.