בימים אלה, העיר תל אביב פורחת תרתי משמע ותסכימו איתי שעץ פורח בעיר הוא כמו שיר

21-6-09 022

אני מסתובבת ונפשי מתרוננת – עצי הרדוף מדיפים מתיקות וורודה

20-6 051

21-6-09 015

עצי פטנה ריחניים, חגיגיים בפריחה לבנה לכבוד חג שבועות

21-6-09 023

ועץ צאלון. עליו עדינים רכים וחולמניים בצבעי ירוק רענן, נעים ברוח. פריחתו אדומה כלהבת אש ובחורף הוא מתערטל. אני מתלהבת מהפריחה האדומה שמשתלטת על הצמרת רחבת ההיקף

אני מחפשת מילים לתאר את סוד יופיו וחושבת כמה הבעה יש בעצים שכל אחד מהם נראה שונה – גזעו מפותל ורב פנים, עץ הדור שיכול להפליג בגילו ובחלומותיו, ולהתרומם לגבהים

20-6 055 - עותק - עותק

אלה עצים שמדברים. אפשר לנהל עימם דיאלוג ולחשוב על עצמנו

בכל פעם כשאני מנסה להנציח את היופי, מבעד לעדשה הוא מתעמעם

בחמש השנים האחרונות אני עוקבת בחודש יוני אחרי היפים שבהם וקיבצתי רשימת כתובות. אתם מוזמנים להוסיף

בחניון תחנת רכבת סבידור מרכז ראיתי עץ שבצילו הרחב חסו שש מכוניות. בגינה הציבורית בדרך נמיר 125, יש עץ שנראה מפוסל כמו עץ בונסאי יפני בלב גינה נחבאת בכצנלסון. בשדרות רוטשילד בין בלפור לשנקין ובקטע הקרוב לאלנבי, בדניאל פריש, בז'בוטינסקי בפינות הרחוב של משה שרת ובילטמור שני עצים מפורים שקוטקם כ 18 מטר!, בשדרות יהודית וברחוב הציונות, בדוד המלך ובכיכרות רבין, מסריק ומילנו. בגינה הציבורית הצמודה לפנקס 71, בגן החשמל, במשה שרת , בעזריה מן האדומים ובגינות דובנוב ואמסטרדם. בלוי יצחק יש עץ שצמרתו כרוחב הרחוב. במעוז אביב. את היפים ביותר ראיתי ברחבי רמת אביב – שדרה מרשימה מאדימה ברחוב גורג ס.וייז ליד מרכז הרישום של האוניברסיטה. ברחוב הלבנון ליד מרכז פיס, בטאגור 53 ובמרכז המסחרי. בפינת קלצ'קין והלבנון ראיתי עץ שנעלם תחת פריחה שהסתירה את כל צמרתו. במזרח העיר, בהדר יוסף ובבני אפריים, הרבה צאלונים יפים.

  המבצע להצלת עץ צאלון מלכותי בדוד המלך

אנשים אוהבים עצים כי הם מזכירים להם את יצר החיים. גזע רב שנים מחזיק מעמד ולא נשבר. פרחים ופירות מגיבים לעונות. ענפים מתגמשים, עומדים בסערות. אנשים שאוהבים עצים, הם אנשים מתחשבים טובי כוונות. הם בעלי סבלנות וראיה רחבה. אוהבי אדם וטבע, גם טבע אורבני.

אני מקדישה רשימה זו שכתבתי ב 2009 לתל אביבי אחד, אילן גולדשטיין, משוגע על עצים, במובן הטוב של המילה. בעת השיפוץ באבן גבירול, בשנת 2009, הוא הקיף את גזעו של צאלון רב רושם, בצינורות חלולים אדומים, כדי להגן עליו. המבצע הצליח.

18 תגובות ל “אהבה ממבט ראשון”

  1. שרון רז

    יופי של רשימה, מזדהה עם הנושא, מוקיר ואוהב עצים, צריך להקים את אגודת חובבי העצים, תודה

  2. חלי

    הרשימה הזו מזכירה לי את ההקדמה לפרק "צמיחה אישית" מתוך הספר טיולים והפתעות בדרך, שכתבה אלישבע ואני ערכתי (יצא בהוצאת ידיעות…). אני מרשה לעצמי לצטט כמה משפטים – תראו איזה יופי!.
    מחשבות על עצים
    אני עוצמת עיניים. כפות רגלי נוגעות באדמה. הן היסוד שעליהן בנויה הווייתי הפיזית והנפשית. ההיסטוריה שלי רשומה בהן. דרכן אני משתרשת, נוגעת במציאות, מתמלאת אנרגיה.
    ¤¤¤
    ביטויים כמו עומד על שתי רגליים או ניצב על כרעי תרנגולת, טיפוס ארצי או מרחף, ממחישים את תפקידן החשוב של הרגליים בשמירה על קשר עם המציאות. מי שמצליח לאזן בין האחיזה בקרקע והשאיפה לצמיחה – ירגיש נינוח, יציב ואיתן. כמו עץ.
    ¤¤¤
    בהתמדה ובלי פחד אני חוקרת את היכולות שלי. בודקת גבולות. מציבה אתגרים. אני מגיבה למגבלות, לשינויים. שואפת להתגמש, להתפתח. כמו שורש, או ענף, שמוצאים את הדרך שלהם לגדול – אפילו דרך סלע – אל האור.

  3. מיכל

    המלצה על ספר

    האיש ששתל עצים – ז'אן ג'יונו, קיקרו הוצאה לאור

    אני ממליצה לכם לקרוא יצירת מופת שנכתבה בצרפת בשנת 54 19, סיפור קטן ומרגש שמגזרות נייר מעטרות אותו.

    http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=17457

  4. רוני

    הבוקר יצאתי מתל אביב ושמתי לב לשני עצי צאלון מרהיבים בז'בוטינסקי 113 ו 117
    עליתי על כביש מספר 2
    ופתאום קלטתי עוד שני צאלונים אדומים כאש בולטים בתוך הכפר ג'אסר א זרקה.
    בזכות הרשימה שקראתי, אני שם לב ליופי
    הזה שאני חולף לידו מידי יום ומקבל אותו כמובן מאליו.

  5. יוסי רון

    לחלק מהעצים שלך שמתי לב, והתפעלתי כמוך. אבל כל כך רבים, ובתל אביב האפורה! תודה

  6. אוסנת

    אני מצטרפת לתגובה מספר 1 של שרון רז – שמישהו ירים את הכפפה ויקים אגודת חובבי עצים תל אביביים! אולי אתה, אילן גולדשטיין?

    ברחובנו הצר, רחוב חת"ם סופר, יש צאלון יפהפה שצמרתו כבר רחבה מרוחבו של הרחוב. ואכן, כל מבט אליו – מרחיב את הנפש.

    גם אני משוטטת ברגל ואשמח לדעת על מיקומם של עצים יפים בעיר, כתבו כאן על עצים בסביבתכם.

  7. אילן גולדשטיין

    אלישבע, תודה שהקדשת לי את הרשימה. הצאלון הוא אכן עץ עוצר נשימה. פתאום עכשיו רואים כמה צאלונים יש. כמו שלפני חודש, אפשר היה פתאום לראות את הסיגלונים (שדומים לצאלון וצבעם סגול). כשאישתי היתה בהריון, היה נראה לי שכל הנשים ברחוב הן בהריון. רק נשים בהריון ראיתי. ואם כבר הייתי בענין ילדים, איני "משוגע לעצים" למרות שזה נאמר ודאי כמחמאה. אני בסך הכל ילד תל אביבי, שנולד בעיר והולך כל חייו בצילם, ומכיר אותם ומוקיר אותם ודואג שישארו במקומם. כמו שלאנשי הכפר, חיק הטבע הוא השדה או העמק שנשקף מחלונם, העצים האלה הם חיק הטבע שלי. זה לא נוף ארצישראלי אלא נוף הטבע העירוני שלי. הצאלון אגב מוצאו במדגסקר והוא אנדמי לאי הזה. הוא רגיש לקור ולכן לא תמצאו אותו במקום שקר בו בחורף כמו ירושלים. מי שמודאג מסופה של הפריחה שנמצאת עכשיו בעיצומה, יוכל להנות משידור חוזר של הפריחה בעוד חודשיים שלושה. לאוסנת, שהציעה לי להקים את אגודת אוהבי העצים אני מודה על החיזוק. אכן, זה רעיון שמסתובב לי בראש כבר כמה שנים. גוף שמטרתו תהיה להגן על עצים ותיקים בעיר ולהנחיל את אהבת העץ והכרה בחשיבותו. זוהי סוגיה לא פשוטה שמעורבים בה הרבה אינטרסים וכסף. עץ נוטה להפוך למכשול או מטרד בעיני העירייה שעוסקת בעבודות תשתית ושיפוץ. איכשהו תמיד העץ הוא הבעיה. לעולם לא יחשבו להזיז צינור, הרי הכי פשוט לכרות את העץ. ממש עכשיו מתנהל מאבק של ועד תושבים באבן גבירול כנגד הכוונה לכרות את העצים ברחוב. מדובר בצפון אבן גבירול, שם גדלה שדרת עצי סיסם מפוארת בת 60 שנה. העצים נשתלו אפילו לפני שבנו את הבתים במקום. התושבים ערערו על הכוונה לכרות את השדרה וטענו כי העירייה יצאה מתוך הנחת עבודה שאת העצים כורתים ולא בחנה שום אלטרנטיבה שתאפשר את השארתם והזזת תשתיות אחרות. התושבים הצליחו לעצור את כריתת העצים וחייבו את העירייה לתת הסברים לאדם הממונה כל הגנת עצים במשרד החקלאות. איש בשם ישראל גלון. אדם יקר, איש ציבור עם שליחות ואיש מקצוע ברמה הגבוהה ביותר. איני רוצה להלאות וההחלטה לגבי גורל העצים תיפול כבר בשבוע הבא. מי שרוצה לחתום על עצומה הקוראת להצלת העצים מוזמן להכנס לכאן:

    http://www.atzuma.co.il/petition/eranool/1/

    מי שרוצה לדעת יותר על הענין מוזמן להכנס לכאן, למאמר אותו פרסמתי בוויי נט:

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3729547,00.html

  8. אלישבע זלצר

    אני מודה לכל המגיבים כאן – אכן אנשים אוהבים עצים, ובעיר, הם הטבע העירוני שלנו ויקרים שבעתיים, כפי שכתב אילן גולדשטיין. אני מודה לך על תגובתך כאן,שהיא רשימה בפני עצמה, ומזמינה את גולשי אתר רשימות להצטרף לחותמים על העצומה נגד עקירת עצים ותיקים באבן גבירול.

  9. אלישבע זלצר

    יפה נכון? סגלון, צאלון וצהבהבון..העיר פורחת גם עצי הפטנה (פלומריה) בשיא פריחתם הלבנה

  10. פרידמן אבי

    מלא אוירה ומתחבר היטב לחג שבועות . העצים הצבע ובכלל .

  11. צביקה רוזנברג

    את משוטטת בהליכה וכשאני משוטט יוצאות לי אותיות…
    איך חיברתי בין אהבתי לאותיות לאהבתי לאופניים ולרכיבה אורבנית בתל אביב?
    אוֹפן מעצב גוּפן – תוך כדי רכיבת אופניים ברחובות תל אביב גיליתי את הקסם של צורת הרחובות במפה: בציורים המשונים האלו – היו חבויות אותיות בעברית. בעזרת ישום ה GPS על האופניים, העברתי את צורות הרחובות אל Google Maps שם עקבתי אחר הצורות המיוחדות ומאוסף האותיות הזה עיצבתי פונט חדש, מאד תל אביבי ויחודי. קראתי לו "תל-גופן"

    הנה הסרטון הקצר: http://tinyurl.com/odqc9n9

    צביקה רוזנברג, מעצב אותיות

  12. racv car

    אז אולי, רק בשביל לנסות- – -נבדוק אם אגודת אפרת ממליצה לנשים להשתמש באמצעי מניעה כדי לא להיכנס להריון לא רצוי? אם מניעי אפרת היו כנים – הם היו ממליצים על כך בחום, כדי למנוע סבל מן האישה ומהוולד.נו???? אין?

מעניין לשמוע מה אתם חושבים

  • (יתפרסם בקרוב)